Page content

Haptonomie en hoogbegaafdheid

Met mijn dochter ben ik recent bij toeval met haptotherapie in aanraking gekomen. Zowel voor haarzelf als voor mij, de moeder, zijn er inmiddels sessies en eye-openers geweest. Dat je behalve in je hoofd ook in je lijf aanwezig kon zijn, wie had dat gedacht? Het is toch normaal dat alles zich in je hoofd afspeelt? Oh, niet? Goh! Nou kind, dat had mama dus ook altijd. En wat blijkt, bij het kind blijkt het veel makkelijker te ‘herstellen’ zo je wilt, dan bij mama.  Daar beklijft het iets minder makkelijk maar de aha-erlebnis is er niet minder om.

Op dat moment stuurde Laura Drupsteen wat informatie naar de redactie. En laat dat nou precies de beschrijving zijn van wat moeder en dochter meemaken? (zoonlief moet binnenkort ook maar eens gaan proeven trouwens) Reden genoeg om er iets over op te nemen.

In het blad Talent is laatst een uitgebreid artikel over Laura en de haptotherapie van Synergos verschenen en wij geven hieronder een kort kijkje in de wereld van haptonomie en wat dat kan betekenen voor hoogbegaafde en hun ouders. En die ouders zelf dus, zoals ik al schetste.

Onze gedachten, de gevoelens die we hebben en ‘hoe’ wij doen, beïnvloeden elkaar voortdurend. Als deze drie -voelen en denken en doen- goed op elkaar afgestemd zijn, dan merken we dat. We zitten lekker in ons vel. Haptonomie kijkt naar de balans tussen voelen, denken en handelen. Bij veel hb-kinderen lijkt die balans soms verstoord, of niet optimaal te zijn. Daardoor kunnen ze heftige emoties, faalangst, moeite met praktisch handelen en dat ‘in het hoofd zitten’ ervaren.

De balans tussen voelen, denken en doen bepaalt hoe een kind leert en communiceert, hoe de relatie met zijn ouders is, hoe het contact verloopt met de thuis, op school, bij sport of clubjes. Hoogbegaafde kinderen zijn doorgaans cognitief ingesteld, wat heel logisch is. Voor de omgeving is het ook vanzelfsprekend om op die manier met een  om te gaan Het kind wordt in zijn omgeving vaak aangesproken, aangemoedigd en geprezen op zijn cognitie en het lichamelijk en emotioneel voelend vermogen kan wat achterblijven. Het aanspreken van juist dit voelend vermogen als tegenhanger van het sterke cognitief functioneren maakt haptotherapie anders dan elke andere vorm van therapie.

In het blad Talent — overigens ooit gestart vanuit Pharos — vertelt Laura over de invloed van Haptonomie. ‘De ontwikkeling van een begint al bij de concepüe, het hijgt de genen van de ouders mee en doet tijdens de zwangerschap al gevoelservaringen op. Ook de geboorte heeft een invloed op de ontwikkeling. Daama is er contact met de omgeving, met moeder, vader, broertjes en zusjes en later met meer familie en omgeving. Gaandeweg ontwikkelt het een Idnd een bepaalde manier van doen, voelen en denken. Als deze drie goed in balans zijn, zit een mens lekker in zijn vel. Maar soms is de balans verstoord. Hoogbegaafde Hnderen maken vaak meer gebruik van hun denkvermogen. Dan blijft het gevoel achter, of ze vinden het moeilijk om al het denken om te zetten in doen.

Haptonomie gaat over het emotionele handeIen. De houding en beweging, maar ook over de interactie met de ander. Juist dat kan voor ouders van hoogbegaafde kinderen interessant zijn — ze kunnen met haptonomie beter de emoties of disbalans van hun kinderen begrijpen, maar ook hun eigen emoties en gedrag, én de interactie.’

Kinderen die erg onder druk staan, bijvoorbeeld een kind dat op school niet voldoende gezien wordt, of gepest, kunnen uit balans raken. Er komen ook kinderen met pijnklachten zoals buikpijn. Buikpijn is een signaal dat vaak te maken heeft met dat een kind zijn gevoelens vasthoudt of teveel prikkels opneemt. Hoogbegaafde kinderen zijn ook vaak hooggevoelig. Ze registreren veel prikkels vanuit de omgeving en zijn doorgaans gevoelig voor sfeer en wereldproblematiek. Ze zitten meer in hun hoofd en weinig in hun lijf en maken zodoende minder gebruik van hun voelende vermogen. Dan is het goed om met het lichaam aan de slag te gaan. Dat brengt alles letterlijk weer in beweging. Dat kan ook helpen bij rugpijn, vastzittende schouders maar ook bijvoorbeeld bij obstipatie. De haptotherapeut gaat er lichamelijk mee aan de slag. ‘we spreken het kind aan op zijn kwaliteiten om deze optimaal te gebruiken. Een bang of verlegen End leert naast zijn angst om toch aan de slag te gaan. Een druk ofbeweeglijk kind ervaart wat het is om eens rustig te zijn. Een onderpresteerder gaat voelen hoe hij zijn kracht doelgericht en volop kan benutten. Hoe oefenen bestaat uit het bewust Ieren voelen wat je moet inzetten bij balans, tijdens stoeien of gooien. We maken de koppeling met het snappen’ en daarnaar te handelen’. Door interactie met het kind, tijdens en na de oefening, brengt de therapeut de aandacht van het kind naar het lijf. Het leert niet mee, je helpt het kind pas als je het stimuleert.

om zelf te ontdekken wat werkt en wat niet werkt, zodat het op eigen kracht iets leert kunnen.’

Laura laat ouders vaak zelf ook het verschil ervaren. En ik geloof dat dat niet alleen voor mijzelf een eye-opener is.

De praktijk van Synergos zit in Amersfoort en Laura geeft, naast persoonlijke begeleiding, samen met Frietzen Grunbauer-FeIius van VrijHoog ook cursussen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Janet Kooren

Bron: Signaal juli 2014

 

    Comment Section

    2 reacties op “Haptonomie en hoogbegaafdheid


    Door Johanna knap op 6 maart 2019

    Herkenbaar 😉👍🏻


    Door Johanna knap op 6 maart 2019

    Interessant artikel

    Plaats een reactie


    *